Pauliina Ehnqvist: OAJn ja SASKin opintomatka Eswatiniin 12.-20.10.2024
OAJ ja SASK ovat vuodesta 2020 alkaen tehneet yhteistyötä Eswatinin (entinen Swazimaa) opettajajärjestö SNAT:n kanssa. Hanke ”Promoting Educators’ Rights in Africa” vahvistaa paikallisia toimintamahdollisuuksia ja mm. lisää ay-liikkeen toimijoiden osaamista työ- ja ihmisoikeuksien parissa.
OAJ:n yhdeksän jäsenen ja kahden työntekijän delegaatio lähti SASKin ja OAJ:n yhteiselle opintomatkalle Eswatiniin 12.10.2024. Hakeuduin itse mukaan, koska koen solidaarisuustyön tärkeäksi osaksi OAJ:n tehtäviä ja Afrikassa opetuksen parissa tehtävä työ on kiinnostanut minua vuodesta 1995, jolloin lähdin ensimmäistä kertaa opiskelijavaihtoon eteläiseen Afrikkaan.
Erityisopettajana globaalin näkökulman omaksuminen on mielestäni ensiarvoisen tärkeää, koska koulutuksen peruskysymykset ovat samoja kaikkialla maailmassa.
Vaikka konteksti, resurssit ja toimintaympäristö vaihtelevat, jokaisessa yhteisössä on tavoitteena tukea oppijoita heidän yksilöllisissä tarpeissaan ja luoda olosuhteet, joissa he voivat kukoistaa.
Tämä yhteinen päämäärä yhdistää erityisopettajia riippumatta siitä, missä päin maailmaa toimimme. Kun katsomme maailmaa laajemmin, voimme paitsi oppia toisiltamme, myös ymmärtää syvemmin niitä tapoja, joilla paikallinen kulttuuri, arvot ja asenteet vaikuttavat opetuksen toteuttamiseen.
Afrikka kiinnostaa minua erityisen paljon globaalin oppimisen kontekstissa. Vaikka monet Afrikan maat kohtaavat resurssihaasteita, ne ovat onnistuneet saavuttamaan valtavia edistysaskelia erityisopetuksen kehittämisessä. Afrikassa työskentelevät opettajat ovat kehittäneet innovatiivisia ratkaisuja vastatakseen oppilaiden tarpeisiin. Afrikan erityisopetuksen kehittämistyö muistuttaa, että oppiminen on ennen kaikkea ihmisten välistä vuorovaikutusta.
Ehkä yksi merkittävimmistä asioista, jota voimme oppia Afrikan maiden opettajilta, on sydämellinen asenne. Huolimatta resurssien niukkuudesta, yhteisöissä vallitsee rakkaus opettamista, oppimista ja opiskelijaa kohtaan. Tämä näkyy positiivisena asenteena, joka välittyy paitsi oppilaiden, myös opiskelijoiden toiminnassa.
Eswatinissa pääsimme vierailemaan kahteen maaseudun ja yhteen kaupunkikouluun, ja näimme tämän ilon ja rakkauden omin silmin. Vierailimme myös opetusministeriössä ja pääsimme kertomaan opettajajärjestön ja opettajien merkityksestä Suomessa, ja samalla vahvistimme Eswatinin oman opettajajärjestön asemaa. Kuulimme myös, kuinka opetusministeriö ja paikallinen opettajajärjestö SNAT tekevät yhteistyötä. SNATilla oli vahva rooli jäsenistönsä elämässä, heillä oli laajasti palveluja jäsenille, kuten esim. pankki ja hautaustoimisto. Meillä oli opettajien kanssa myös yhteisiä workshoppeja, joissa kerroimme toki suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, mutta erityisesti saimme kuulla paikallisten opettajien kertomuksia heidän työnsä arjesta.
Pääsimme myös näkemään Eswatinin kaunista luontoa eläimineen. Infrastruktuuria matkailuun kehitetään koko ajan ja mahdollisuudet siihen tällä kauniilla maalla ovatkin suuret.
Eswatinin opintomatka oli ammatillisesti opettavainen matka. Se muistutti taas kerran mieleen, että emme ole, emmekä saa olla tässä maailmassa yksin. Meillä on yksi maapallo ja yhdessä voimme vaikuttaa asioihin. Kuten yksi paikallinen erityiskoulun rehtori totesi: ”Tärkeintä mitä voimme oppilaille antaa on rakkaus.”
Pauliina Ehnqvist, erityisopettaja
AO tukee jäsentensä osallistumista OAJn, OKKA-säätiön ja NSL:n kansainvälisille opintomatkoille. AOn jäsenet, jotka on valittu matkalle, voivat hakea AOlta matkustus- ja majoituskustannuksiin avustusta jopa 500 € vuonna 2025.