AO Akatemiasta inspiraatiota ja uusia näkökulmia
AO Akatemia VI:n toinen osa kokosi yhteen ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajia ja asiantuntijoita Krapiin Tuusulaan. Tilaisuus tarjosi mahdollisuuden syventyä ajankohtaisiin aiheisiin ja verkostoitua kollegoiden kanssa. Tämä blogi on tehty hyödyntäen yhteiskirjoittamista, jossa huomioitiin Akatemian osallistujien yhteinen asiantuntemus.
Ammatillisen koulutuksen lakimuutokset ja rahoitusuudistus
Ammatillisen koulutuksen lakimuutoksista ja rahoitusuudistuksista kertoi OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen. Hän selvensi, mitä ne tarkoittavat käytännössä ja miten niihin kannattaa valmistautua.
Akatemialaisista Pauliina Pohjola ja Terhi Puukka Stadin ammattiopistosta pohtivat muutosten tuomia haasteita. Lakimuutoksilla on ajettu säästöjä niin ammattikouluun kuin ammattikorkeakouluihin. Oppivelvollisuuden ikärajan nostaminen on pakottanut nuoret valitsemaan koulutuksen ilman aitoa kiinnostusta alaa kohtaan. Tämä näkyy ammatillisella puolella huonosti voivina nuorina ja opiskelumotivaation puuttumisena.
”Olemme ammatinopettajina huolissamme opettajien jaksamisesta, nuorten hyvinvoinnista ja aikuisopiskelijoiden asemasta.” Pauliina Pohjola ja Terhi Puukka
Muutoksilla ei paranneta koulutuksen laatua eikä vaikuttavuutta, vaan vaikutukset ovat negatiivisia, sanoi Varian opinto-ohjaaja Hanna Kontio. Hän muistutti, että ammatillisissa oppilaitoksissa on paljon erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita. Opettajien aika menee paljolti kirjaamisiin. Aika on pois opettamisesta, mikä kuitenkin on opettajan päätehtävä.
”Eniten minua huolestuttaa työllistymisen ja jatko-opiskelun perusrahoitus. Kuka esimerkiksi alkaa etsiä valmistuville nuorille työpaikkoja? Opettaja se ei ainakaan voi olla, koska silloinhan taas viedään tuntiresurssia opettamisesta.” Hanna Kontio
Kontion mukaan isot ryhmäkoot, vähenevä aika kohdata opiskelijoita, kiire ja jaksamishaasteet heijastuvat opiskelijoiden oppimiseen ja hyvinvointiin. Kun opettajat ovat sitoutuneita ja läsnä opiskelijoiden kanssa, he voivat luoda positiivisen oppimisympäristön, joka tukee opiskelijoiden kasvua ja kehitystä. Miten tämän mahtaa käydä, pohdiskeli Kontio.
Kunta- ja aluevaalit
OAJ Pääkaupunkiseudun alueasiantuntija Antti Piiroinen kertoi kunta- ja aluevaaleista. Kuntien kustannuksista noin 60 prosenttia muodostuu kasvatuksesta ja koulutuksesta. Koulutus ja sivistys ovat tärkeimpiä tulevaisuusinvestointeja.
Opetusalan ammattiliitto OAJ:n tavoitteet kuntien koulutuspolitiikassa ovat pysyneet pitkään samoina: riittävä rahoitus, pienemmät ryhmäkoot ja tuki oppilaille ja opiskelijoille. Vuosien aikana nämä perusongelmat eivät ole ratkenneet, vaikka kuntapäättäjät tiedostavatkin koulutuksen merkityksen.
Lehtorit Jaana Malmisuo Hämeen ammattikorkeakoulusta ja Jaana Sinisalo Luksiasta mietiskelivät, että alue- ja kuntavaalit ovat tärkeitä tilaisuuksia vaikuttaa. Vaalit vaikuttavat suoraan siihen, millaisia päätöksiä kunnissa ja alueilla tehdään. Opettajille on tärkeää, että päättäjät ovat koulutusmyönteisiä ja ymmärtävät koulutuksen merkityksen. Kunnan päätöksenteko heijastaa myös koko Suomen suuntaa, sillä monet ratkaisut lähtevät liikkeelle paikalliselta tasolta.
Kunnilla on merkittävä rooli ammatillisen koulutuksen järjestämisessä ja kehittämisessä. Ammatillinen koulutus on korvaamattoman arvokasta kuntien elinvoimalle, sillä koulutuksen suorittaneet nuoret jäävät usein paikkakunnalle töihin. Kuntavaaleissa valittavat päättäjät vaikuttavat siihen, miten ammatillista koulutusta tuetaan. On tärkeää, että he ymmärtävät ammatillisen koulutuksen merkityksen. Tämän vuoksi olisi tärkeää saada edustajiksi opettajataustaisia henkilöitä.
Edunvalvontaa ja/vai ämpäreitä
Akatemian viimeisenä puhujana oli Toni Alatalo AOn hallituksen viestintätiimistä. Hän alusti aiheesta ”Jäsenhankinta ja jäsenpito”. Tätä tärkeää teemaa pohdittiin ensin pienryhmissä, jonka jälkeen ratkaisuja haettiin yhdessä.
Opinto-ohjaaja Päivi Hiltunen Omniasta tiivisti, kuinka OAJ on nostanut strategiassaan jäsenhankinnan ja -pidon keskiöön. Myös AOn jäsenmäärän ennustetaan laskevan. Osa poistumasta johtuu eläköitymisestä. Herää kuitenkin kysymys, mikä on ammattiyhdistystoiminnan tulevaisuus, ja miten saamme uusia jäseniä ja pidetyksi vanhat jäsenet AOssa, pohdiskeli Hiltunen.
Ammatilliset opettajat saattavat kuulua vanhoihin liittoihinsa, joihin he ovat liittyneet aiemmin, kertoi Hiltunen. Kysymys onkin, miksi vaihtaa liittoa? Miten teemme OAJ:n jäsenyydestä houkuttelevaa? Kuinka saamme nuoria liittymään OAJ:hin? Kun vanhemmat jäsenet eläköityvät, pitäisi kasvamassa olla uusien aktiivien ryhmä.
Jäsenhankinnan työkaluja yhdistyksissä ovat Hiltusen mukaan paikalliset toimijat, aktiivinen ja kiinnostava toiminta, jäsenhankintamateriaali sekä jäsenedut, niiden markkinointi ja esilletuominen. AOn pitäisi myös löytyä helposti verkkosivuilta, kun uusi jäsen etsii tulevaa yhdistystään, mietti Hiltunen.
Hiltusen ryhmässä ideoitiin muun muassa, että OAJ olisi nykyistä paremmin esillä oppilaitoksissa, missä koulutetaan opettajia. Uusille opettajille suunnatun tapahtuman aikana voidaan auttaa jäsenilmoituksen tekemisessä. Lisäksi voidaan tuoda nykyistä paremmin esille sitä, että olemalla AOn jäsen pääsee helposti sisään yhteisöön, ja toiminta on kivaa. Uusien opettajien perehdytyksessä yhdistyksen edustaja voisi olla kertomassa toiminnastamme. On korostettava myös sitä, että yhdessä olemme vahvempia.
Ammattiliittoon kuuluminen ei ole automaatio nuoremmille opettajille. Siksi aktiivitoimijat paikallistasolla ovat avainasemassa, pohdiskeli kieltenopettaja Reetta Lakanen Ammattiopisto Gradialta. Lakasen mielestä jäsenille täytyy tarjota kiinnostavaa toimintaa, joka edunvalvonnan ja jäsenetujen ohella houkuttaa jäseniä. Jäseneduista ja OAJ:n ja AO:n toiminnasta pitää saada tietoa helposti ja selkeästi.
Lakasesta hyvä tapa jäsenhankintaan ja -pitoon voisi olla edunvalvonnan onnistumistarinoiden jakaminen. OAJ:hin kuulumisen merkitys konkretisoituu opettajille, kun he kuulevat, kuinka ammattijärjestö ja sen toimijat ovat auttaneet erilaisissa ongelmatilanteissa. Lakasen mielestä jäsenhankinta kirvoitti paljon hedelmällistä keskustelua. Siihen olikin hänen mielestään hyvä lopettaa kahden päivän yhteinen rupeama.
AO Akatemia on koulutusohjelmamme jäsenyhdistysten uusille toimijoille. Toteumamme kokonaisuuden kuudetta kertaa.
AO Akatemia VI:n osallistujat yhteiskuvassa