Koulutusleikkaukset uuvuttavat ammatilliset opettajat  

Tuoreesta elokuussa julkaistusta OAJn työolobarometrista käy ilmi, että ammatillinen opettaja tekee työtä yli 40 tuntia viikossa. Jopa 50 % toisen asteen ammatillisista opettajista ja peräti 74 % ammattikorkeakoulujen opettajista kokee, että työtä on liikaa. Opettajat ovat innostuneita työstään, mutta kuinka kauan työn aikaansaama flow kantaa?

Ammattikorkeakouluissa tehdyn Kiviä ja Keitaita IV (2024) tutkimusseurannan alustavista tuloksista selviää, että kriittiset äänet kiireestä ja oman ajankäytön hallinnan puutteesta ovat lisääntyneet. Tutkimus osoittaa, että taustalla vaikuttaa mm. työn suunnittelun ja siihen resursoitavan ajan epäsuhteesta. On selvää, että työn kuormitus vaikuttaa monella tapaa työhyvinvoinnin kokemukseen.

Työolobarometriin vastanneista 42 % koki, ettei usko jaksavansa nykyisellä työtahdilla eläkeikään saakka. Nuorista, alle 30-vuotiaista, vastaajista näin koki yli puolet opettajista. Tulos on huolestuttava: onko meillä osaavaa opettajakuntaa vai siirtyvätkö he töihin, joissa työaikaa on helpompi hallita?

Samaan aikaan Suomen hallitus jatkaa leikkauslinjaa. Ammatillisen koulutuksen rahoitusta vähennetään 100 miljoonaa euroa vuodesta 2025 alkaen. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriölle on asetettu 50 miljoonan euron kohdentamaton säästö, joka lisännee ammatillisen koulutuksen taakkaa. Leikkaukset pakottavat suuriin sopeutuksiin ja monet koulutuksen järjestät ovat jo aloittaneet muutosneuvottelut henkilöstön vähentämiseksi. Laskennallisesti 1300 opettajaa.  Muutosneuvottelut lisäävät psyykkistä kuormitusta niin työyhteisössä kuin yksilötasolla. Vaikutukset heijastuvat myös opiskelijoihin. Opettajien työmäärä kasvaa ja opiskelijoiden lähiopetuksen määrä jatkaa laskuaan.

Mitä ammatilliselle koulutukselle käy tulevaisuudessa, kun ammattitaitoiset ja työstään innostuneet opettajat uupuvat kohtuuttomaksi kasvaneen työmäärän alle? Uusia opettajia ei saada rekrytoitua, koska ammattityössä saa saman tai paremman palkan kohtuullisemmalla työmäärällä. Jos ei ole osaavia opettajia, niin työelämä ei saa kipeästi tarvitsemiaan työntekijöitä ja työvoimapula pahenee. Ammatillisella koulutuksella on iso merkitys, millainen tulevaisuus Suomella on.

Sanna Kettunen, Tuovi Pasma ja Heidi Savolainen

Kirjoittajat ovat Ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajat ja asiantuntijat AO ry:n hallituksen jäseniä

Edellinen
Edellinen

AOn vuosikokous 2024, Pori

Seuraava
Seuraava

Aika olennaista 29.8.2024